نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،گرایش مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده
سیاستگذاری مناسب در حوزه صادرات توسط مقامات تصمیمگیرنده در دولت و سایر نهادهای قانونگذار منجر به پیادهسازی استراتژی توسعه صادرات و افزایش عملکرد صادراتی شرکتها میگردد و بهجای سیاست جایگزینی واردات و خودکفایی منجر به رشد صنایع و کسب و کارها و افزایش تولید ناخالص داخلی میشود. این تحقیق به بررسی تأثیر سیاستهای ارتقاء صادراتی دولت بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی مزیتهای ویژه شرکت میپردازد. جامعة آماری پژوهش را 5353 شرکت معدنی تابع وزارت صنعت معدن تجارت تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 358 شرکت برآورد گردید که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در اختیار مدیران ارشد این شرکتها قرار گرفت. روایی پرسشنامهها از سوی خبرگان و معیارهای روایی واگرا و همگرا و پایایی ابزار نیز تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-Pls3استفاده گردید. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که سیاستهای ارتقاء صادرات دولت هم بر عملکرد صادراتی تأثیر مستقیم و معنیداری میگذارد و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی مزیتهای ویژه شرکت، عملکرد صادراتی را تحت تأثیر قرار میدهد. تدوین سیاستهای دولت برای ارتقای توان صادراتی و بهکارگیری مزایای همافزایی مزیتهای ویژه شرکت اعم از توان مالی صادرات، بازاریابی صادرات و قابلیتهای مدیریت، کششپذیری بالای عرصه صادرات و افزایش عملکرد را میسر میسازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Export Promotion Policies and Export Performance: Analyzing the Mediating Role of Specific Advantages (Case Study: The Mining Companies of Ministry of Industry, Mine & Trade)
نویسندگان [English]
- Reza Sepahvand 1
- Razieh Bagherzadeh Khodashahri 2
1 Prof., Department of Public Administration, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 Ph.D. Candidate in Public Administration - Human Resources Management, Department of Public Administration, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]
The strategy of export development instead of import substitution policy and self-sufficiency leads to the growth of industries and businesses and to the growth of GDP. Proper export policy-making leads to the implementation of the export development strategy and enhances the export performance of companies by decision-makers in government and other regulatory institutions. This study examines the impact of government policies for export promotion on export performance with emphasis on the mediating role of firm’s specific advantages. The statistical population of the study was all Mining Active Companies under the Ministry of Industry, Mine & Trade which was sampled using census sampling method of 150 samples. Data collection was done by a questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient and Composite reliability. Structural equation modeling and Smart-Pls3 software were used for data analysis. The results show that government policies for export promotion have a direct and significant impact on export performance and also it through the mediating variable, the firm’s specific advantages, affects on export performance indirectly. Formulation of government policies to enhance export capacity and use the synergistic benefits of the specific advantages, including export financing capacity, export marketing and management capabilities, enables high elasticity of the export field and increased performance.
کلیدواژهها [English]
- Export Promotion Policies
- Export Performance
- firm’s specific advantages
- The Mining Companies of Ministry of Industry
- Mine & Trade
ارسال نظر در مورد این مقاله