رضا سپهوند؛ راضیه باقرزاده خداشهری
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 179-200
چکیده
سیاستگذاری مناسب در حوزه صادرات توسط مقامات تصمیمگیرنده در دولت و سایر نهادهای قانونگذار منجر به پیادهسازی استراتژی توسعه صادرات و افزایش عملکرد صادراتی شرکتها میگردد و بهجای سیاست جایگزینی ...
بیشتر
سیاستگذاری مناسب در حوزه صادرات توسط مقامات تصمیمگیرنده در دولت و سایر نهادهای قانونگذار منجر به پیادهسازی استراتژی توسعه صادرات و افزایش عملکرد صادراتی شرکتها میگردد و بهجای سیاست جایگزینی واردات و خودکفایی منجر به رشد صنایع و کسب و کارها و افزایش تولید ناخالص داخلی میشود. این تحقیق به بررسی تأثیر سیاستهای ارتقاء صادراتی دولت بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی مزیتهای ویژه شرکت میپردازد. جامعة آماری پژوهش را 5353 شرکت معدنی تابع وزارت صنعت معدن تجارت تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 358 شرکت برآورد گردید که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در اختیار مدیران ارشد این شرکتها قرار گرفت. روایی پرسشنامهها از سوی خبرگان و معیارهای روایی واگرا و همگرا و پایایی ابزار نیز تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-Pls3استفاده گردید. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که سیاستهای ارتقاء صادرات دولت هم بر عملکرد صادراتی تأثیر مستقیم و معنیداری میگذارد و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی مزیتهای ویژه شرکت، عملکرد صادراتی را تحت تأثیر قرار میدهد. تدوین سیاستهای دولت برای ارتقای توان صادراتی و بهکارگیری مزایای همافزایی مزیتهای ویژه شرکت اعم از توان مالی صادرات، بازاریابی صادرات و قابلیتهای مدیریت، کششپذیری بالای عرصه صادرات و افزایش عملکرد را میسر میسازد.