بررسی اثرات قیمت نفت، طلا و ارز بر ادوار تجاری کشور در رژیم‏های رکود و رونق با بکارگیری مدل چرخشی و تغییر رژیم مارکوف سوئیچینگ
بررسی اثرات قیمت نفت، طلا و ارز بر ادوار تجاری کشور در رژیم‏های رکود و رونق با بکارگیری مدل چرخشی و تغییر رژیم مارکوف سوئیچینگ

مهرداد رحمانی فر؛ مرجان دامن کشیده؛ منیژه هادی نژاد دارسرا؛ ابراهیم عباسی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 226-251

چکیده
  در این مطالعه بدنبال بررسی اثرات قیمت نفت، طلا و ارز بر ادوار تجاری کشور می باشیم. برای این منظور با استفاده از مدل چرخشی و تغییر رژیم مارکوف سوئیچینگ اثر شوک های نفتی و پولی، نوسانات ارزی و بحران های مالی ...  بیشتر
همبستگی غیر خطی بین ادوار تجاری و سیاست پولی در اقتصاد ایران
همبستگی غیر خطی بین ادوار تجاری و سیاست پولی در اقتصاد ایران

عطا جلال پور؛ سیدیحیی ابطحی؛ جلیل توتونچی؛ محمدعلی دهقان تفتی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 81-106

چکیده
  سیاست پولی مخالف ادوار تجاری، سیاستی است که اقتصاددانان برای کاهش نوسانات اقتصادی پیشنهاد می­کنند. هدف مقاله حاضر بررسی همبستگی غیر خطی بین ادوار تجاری و سیاست پولی در اقتصاد ایران بود. برای این منظور ...  بیشتر
تکانه‌های اقتصادی، سیاسی و نهادی و اثر آن بر چرخه‌های تجاری کشورهای منتخب صادرکننده نفتی
تکانه‌های اقتصادی، سیاسی و نهادی و اثر آن بر چرخه‌های تجاری کشورهای منتخب صادرکننده نفتی

آنیتا عظیمی حسینی؛ بیت‌اله اکبری مقدم؛ مرتضی اسدی

دوره 5، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 29-52

چکیده
  در این پژوهش با استفاده از الگوی خودرگرسیون برداری بیزین ، به مطالعه سیکل‌های تجاری و شناخت متغیرهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد آن با حضور عوامل نهادی، سیاسی و جهانی در پنج کشور صادرکننده نفتی شامل کانادا، ...  بیشتر
اثر شوک‌های نفتی بر ادوار تجاری در اقتصاد ایران با استفاده از رهیافت مارکوف- سوئیچینگ (1988:2-2014:4)
اثر شوک‌های نفتی بر ادوار تجاری در اقتصاد ایران با استفاده از رهیافت مارکوف- سوئیچینگ (1988:2-2014:4)

ناهید بهاروند؛ وحید فرزام؛ یونس نادمی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 3-22

چکیده
  شوک‌های قیمت نفت یکی از اصلی‌ترین منبع نوسانات اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت می‌باشد. لذا نقش شوک‌های نفتی به‌عنوان عامل تأثیرگذار در رشد اقتصادی ایران به‌عنوان یک کشور تولیدکننده نفت از اهمیت ...  بیشتر
عوامل ایجاد ادوار تجاری در اقتصاد ایران طی سالهای (1387-1349)
عوامل ایجاد ادوار تجاری در اقتصاد ایران طی سالهای (1387-1349)

سیدکمیل طیبی؛ مجید دشتبان فاروجی؛ امیر جباری؛ محمد مهدی مجاهدی مؤخر

دوره 0، شماره 19 ، تیر 1390، ، صفحه 17-36

چکیده
  این مقاله با استفاده از الگوی عرضه - تقاضای کل و تجزیه واریانس به دست آمده از آن، به علل و شناخت متغیرهای مهم در ایجاد و شکل‌گیری ادوار تجاری در ایران طی سال‌های (1387-1349) پرداخته است. نتایج حاصل از تجزیه ...  بیشتر