منوچهر حضرتی لیلان؛ علیرضا بافنده زنده؛ صمد عالی
دوره 7، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 267-296
چکیده
این مقاله به منظور مدلسازی تحقق مالیات بر درآمد املاک و مستغلات شهر تبریز و با تأکید بر روند فرآیند وصول مالیات انجام گرفته است. بر اساس ادبیات تحقیق متغیرهای «پرداخت مالیات»، «املاک و مستغلات»، ...
بیشتر
این مقاله به منظور مدلسازی تحقق مالیات بر درآمد املاک و مستغلات شهر تبریز و با تأکید بر روند فرآیند وصول مالیات انجام گرفته است. بر اساس ادبیات تحقیق متغیرهای «پرداخت مالیات»، «املاک و مستغلات»، «فرار مالیاتی»، «انگیزه سرمایهگذاری»، «رانت و سفتهبازی املاک» و «تبلیغات در وصول مالیات» بهعنوان متغیرهای کلیدی مؤثر در مدل مفهومی سیستم مالیات بر درآمد مستغلات و مشاغل در نظر گرفته شدهاند. مطابق روش پویاییشناسی سیستمها، تعامل و روابط بین متغیرها بر اساس نظر خبرگان و ادبیات مسئله، توسط نمودار نقشههای حالت-جریان نشان داده شد و در نهایت توسط نرمافزار ونسیم (Vensim) شبیهسازی گردید. نتایج نشان میدهند که تبلیغات تأثیر قابل توجهی بر میزان مالیات پرداخت شده توسط مشمولین مالیاتی داشته است. همچنین شفافیت مالیاتی، برای مؤدیان مشمول مالیات به کاهش میزان رانت موجب شده و در نهایت موجب کاهش فرار مالیاتی و وصول مالیات به موقع در بودجه برآورد شده منابع مستغلات و مشاغل واحدیابی شده؛ گردیده است. سناریوها نشان میدهند که کاهش نرخ مالیات در بازار مبادلات و معاملات مشاغل و درآمد اجاره مستغلات، شرکتهای بزرگ و کسبوکارهایی که از پرداخت مالیات تأثیر زیادی میگیرند؛ باعث افزایش درآمدهای مالیاتی میگردند.