هدیه ستایش؛ عباس معمار نژاد؛ کامبیز هژبر کیانی؛ تقی ترابی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 189-206
چکیده
نقش کسبوکارهای کوچک و متوسط در ابعاد مختلف اقتصادهای ملی از موضوعات مهمی است که توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران را به خود معطوف داشته است. از شاخصترین ویژگیهای کسبوکارهای کوچک و متوسط ...
بیشتر
نقش کسبوکارهای کوچک و متوسط در ابعاد مختلف اقتصادهای ملی از موضوعات مهمی است که توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران را به خود معطوف داشته است. از شاخصترین ویژگیهای کسبوکارهای کوچک و متوسط میتوان به پتانسیل آنها در ایجاد اشتغال، پویایی بخشیدن به عملکرد بخشهای اقتصادی، تقویت تابآوری اقتصاد، پیشبرد نوآوریها و در نهایت، بهبود رشد اقتصادی اشاره داشت. در همین راستا پژوهش حاضر در صدد آن است تا با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی پنلدیتا به تحلیل اثر عوامل مؤثر بر رشد ارزشافزوده صنایع کوچک و متوسط اقتصاد ایران در قالب 22 کد ISIC دو رقمی طی دوره 94-1384 بپردازد. طبق یافتههای این پژوهش، رشد نوآوری در صنایع کوچک و متوسط اثری مثبت و معنادار بر رشد ارزشافزوده این گروه از صنایع داشته است؛ افزایش باز بودن اقتصاد ایران تأثیر مثبتی بر رشد ارزشافزوده صنایع کوچک و متوسط نداشته است؛ همچنین رشد نهادههای تولید (سرمایه فیزیکی، نیروی کار و سرمایه انسانی) رشد ارزشافزوده صنایع کوچک و متوسط را بهطور مثبت و معنادار تحت تأثیر قرار میدهد.