سارا حنجری؛ مهدی تقوی؛ فتح اله تاری؛ احمد جعفری صمیمی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 249-276
چکیده
صنایع فرهنگی مذهبی مانند گردشگری مذهبی، اجرای مراسم سنتی و مذهبی میتواند اثرات مفید و مثبتی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رشد اقتصادی داشته باشد. ایران به دلیل پتانسیلهای بالای فرهنگی-مذهبی از ویژگیهای ...
بیشتر
صنایع فرهنگی مذهبی مانند گردشگری مذهبی، اجرای مراسم سنتی و مذهبی میتواند اثرات مفید و مثبتی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رشد اقتصادی داشته باشد. ایران به دلیل پتانسیلهای بالای فرهنگی-مذهبی از ویژگیهای مهمی برخوردار است. در این مقاله اثر صنایع فرهنگی مذهبی، بر رشد اقتصادی استانهای منتخب ایران بررسی خواهد شد که در قالب رگرسیون تلفیقی پویا (GMM) در دوره 1379-1395 توجه به دادههای منتشرشده در سال 1397 به طور مستقیم و غیرمستقیم برآوردشده است. همچنین نتایج برآورد نشان میدهد، در دوره مورد بررسی اثر مزیت نسبی ارزشافزوده متغیرهای فرهنگی مذهبی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است. همچنین نتایج برآورد مدل نشان داد، این شاخص از کانال سرمایه انسانی نیز میتواند بر رشد اقتصادی استانهای کشور اثرگذار باشد.