یداللّه دادگر؛ مرتضى عزتى
دوره 0، شماره 2 ، مهر 1381، ، صفحه 71-100
چکیده
در کشورهاى غیر مسلمان، مطالعات گستردهاى در زمینه اقتصاد و مذهب، از جمله مذهب و رفتار مصرفکننده انجام شده است که در ایران بازخورى از آنها نیست. انتقال این مطالعات به داخل کشور همراه با نقد آنها مىتواند، ...
بیشتر
در کشورهاى غیر مسلمان، مطالعات گستردهاى در زمینه اقتصاد و مذهب، از جمله مذهب و رفتار مصرفکننده انجام شده است که در ایران بازخورى از آنها نیست. انتقال این مطالعات به داخل کشور همراه با نقد آنها مىتواند، زمینههاى مطالعه اقتصاد اسلامى را فراهمتر کند. با مطالعه «وبر» بحثهاى جدى در این زمینه آغاز شده است. این مطالعات درباره تفاوتهاى اقتصادى و مصرفى جوامع و افراد، بر حسب مذهب آنها گسترش یافته است، اما در سه دهه اخیر نظریههایى ارائه شده است که در صدد تحلیل رفتار مصرف کننده در قالب مدلهاى اقتصاد خرد بودهاند. پایهاى ترین این نظریهها، مصرف را با نگرش دنیا و آخرت در نظر گرفته است. اما مطالعات مکمل، بحث اثر سرمایه انسانى مذهبى و اثر مؤسسات و گروههاى مذهبى را در کسب مطلوبیت ناشى از انجام فعالیتهاى مذهبى وارد کردهاند. مطالعات جدیدتر، شکل دنیوى بیشترى به فعالیتهاى مذهبى دادهاند. این مطالعات باید همراه با نقد در ایران ارائه شوند. مقاله حاضر ارائه فشرده و نقدى از این مطالعات گسترده و پراکنده است که ضعفها و قوتهاى آنها را بیان مىکند