هادی عربی؛ مهدیه شاه جمالی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 203-232
چکیده
سالمندی جمعیت، پدیده قرن بیستویکم است. کاهش باروری، افزایش طول عمر و امید به زندگی در دوره سالمندی باعث میشود سهم سالمندان از جمعیت در سراسر جهان افزایش یابد. پدیده سالمندی جمعیت، که در تاریخ بشر ...
بیشتر
سالمندی جمعیت، پدیده قرن بیستویکم است. کاهش باروری، افزایش طول عمر و امید به زندگی در دوره سالمندی باعث میشود سهم سالمندان از جمعیت در سراسر جهان افزایش یابد. پدیده سالمندی جمعیت، که در تاریخ بشر بیسابقه است؛ با تغییرات زیادی در جمعیت و ظرفیتها، سبب ایجاد تغییرات اساسی در زمینه مصرف و پسانداز، رشد اقتصادی، هزینههای دولت، ارزش داراییها و بازار نیروی کار شده است. بنابراین، نیاز به آموزش و تدبیراندیشی در حوزه اقتصادی تغییرات ساختار سنی جمعیت است. برای نیل به این هدف، تجربیات موجود در خصوص آموزش اقتصاد سالمندی در مؤسسات و دانشگاههای آمریکا بررسی و گردآوری شده است. همچنین جهت بومیسازی تجربیات و تطبیق آنها با شرایط ایران، با استفاده از روش پرسشنامهای به نظرسنجی در خصوص ضرورت و نحوه آموزش اقتصاد سالمندی در ایران از محققین و پژوهشگران حوزه سالمندی و اقتصاد پرداخته شده است. در این مطالعه پس از بررسی تجربه مؤسسات جمعیتشناسی و سالمندی در آمریکا و همچنین نظرسنجی از محققین حوزه سالمندی و اقتصاد در دانشگاههای ایران، طرح درس مربوط به واحد درسی اقتصاد سالمندی به منظور آموزش در مراکز آموزش عالی مطرح میشود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ارائه 2 یا 3 واحد درس اقتصاد سالمندی در رشتههای مدیریت، اقتصاد، و جامعهشناسی درمقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از ضرورت بالایی برخوردار است.