ابوالفضل شاه آبادی؛ بهناز خوش طینت؛ امیرعلی اصغرنژاد؛ علی مرادی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 3-29
چکیده
گسترش تجارت دوجانبه با کشورهای توسعهیافته از طریق ایجاد دسترسی به بازارهای بزرگتر و نهادههای جدید موجب افزایش رشد اقتصادی میشود. از سویی، افزایش کارایی بازارهای اقتصادی با ایجاد صرفهجوییهای ...
بیشتر
گسترش تجارت دوجانبه با کشورهای توسعهیافته از طریق ایجاد دسترسی به بازارهای بزرگتر و نهادههای جدید موجب افزایش رشد اقتصادی میشود. از سویی، افزایش کارایی بازارهای اقتصادی با ایجاد صرفهجوییهای خارجی و استفاده کاراتر از منابع موجود به رشد بهرهوری کل عوامل و کاهش بهای تمامشده تولیدات داخلی کمک نموده و با تقویت رقابتپذیری آنها موجب رشد تجارت دوجانبه با کشورهای توسعهیافته میشود. در این راستا، مطالعه حاضر سعی نموده تأثیر کارایی بازارهای اقتصادی شامل بازار کالا، بازار کار و بازار مالی را بر تجارت دوجانبه ایران و 20 کشور منتخب عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه طی دوره زمانی 2017 ـ 2011 بررسی نماید. بههمین منظور، مدل تحقیق با استفاده از دادههای تابلویی و در قالب مدل جاذبه به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآوردگردیده است. نتایج نشان داد کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار و توسعه بازار مالی بر تجارت دوجانبه ایران و کشورهای منتخب توسعهیافته مثبت و معنادار است که در این بین، ضریب تخمینی کارایی بازار کالا از دو بازار دیگر بزرگتر است. همچنین تأثیر متغیرهای تولید ناخالص داخلی و نرخ برابری ارز واقعی ایران و کشورهای منتخب بر تجارت دوجانبه آنها مثبت و معنادار و تأثیر فاصله جغرافیایی و تفاضل درآمدسرانه ایران و کشورهای منتخب بر تجارت دوجانبه آنها منفی و معنادار است.