قهرمان عبدلی؛ ویدا ورهرامی
دوره 0، شماره 16 ، دی 1388، ، صفحه 147-164
چکیده
باتوجه به اهمیتی که مازاد مصرفکننده در قیمتگذاری کالاها و خدمات و سیاستگذاری دارد در این تحقیق هدف ما محاسبه و بررسی مازاد مصرفکننده خدمات تلفن همراه طی دورة زمانی (1386-1373) با فواصل زمانی دو ماهه ...
بیشتر
باتوجه به اهمیتی که مازاد مصرفکننده در قیمتگذاری کالاها و خدمات و سیاستگذاری دارد در این تحقیق هدف ما محاسبه و بررسی مازاد مصرفکننده خدمات تلفن همراه طی دورة زمانی (1386-1373) با فواصل زمانی دو ماهه هست. در این تحقیق تابع تقاضای خدمات تلفن همراه تخمین زده شده و با انتخاب مدل مناسب تقاضا مازاد مصرفکننده محاسبه گردیده است. طبق محاسبات صورت گرفته مازاد مصرفکننده طی دوره مذکور بدون در نظر گرفتن نرخ تنزیل 191/69 میلیارد تومان برآورد گردیده است. با ورود ایرانسل و تالیا روند افزایش مازاد مصرفکننده سرعت بالایی به خود گرفته است. اگر اثرات خارجی شبکه را به مازاد فوق اضافه کنیم مازاد مصرفکننده رقم بسیار قابل توجهی میباشد. اگر دولت رفع تنگناهای زیرساختی را به همراه تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این بخش در پیش بگیرد فایده اجتماعی تلفن همراه بسیار بالا خواهد بود.