نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

مترجم مقاله

چکیده

 
در این مقاله آموزه‏هاى قرآن و سنت و دیدگاههاى شمارى از دانشمندان متقدم مسلمان، درباره وحدت نوع بشر و پیامدهاى آن، بر مقوله یکپارچگى اقتصادهاى جهان از راه تخصص و تقسیم کار در حال افزایش و برچیدن موانع از سر راه عبور آزادانه کالا، خدمات، نیروى کار و سرمایه مورد بررسى قرار گرفته است. سپس این مقاله به بحث درباره میزان همخوانى این دیدگاهها با معیارهاى «اقتصاد نوین جهانى» مى‏پردازد. نویسنده ادعا مى‏کند که فلسفه‏اى، که در تعالیم و تألیفات دانشمندان اسلامى ریشه و رشد یافته ترویج عدالت را براى رسیدن به یکپارچگى مطلوب اقتصادهاى جهان، امرى ضرورى تلقى مى‏کند.
با کمال تأسف، پارادایم اقتصاد نوین جهانى، فاقد چنین تعهدى نسبت به عدالت است. نویسنده بر این نظر است که کشورهاى اسلامى باید، از جهانى شدن حمایت و در عین حال براى گنجاندن عدالت در الگوى جهانى سازى تلاش و کوشش کنند. با این حال، این نیز به تنهایى کافى نیست، این کشورها باید براى پیاده سازى عدالت بیشتر در اقتصادهاى خود تلاش و تدابیرى جهت رویارویى با چالشهاى جهانى شدن اتخاذ نمایند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Islamic Ecnenomic Thought and the New Global Economy

نویسندگان [English]

  • M.Umer Chapra
  • Ishaq Alavi

Article translator

چکیده [English]

The paper examines the teachings of Qura'n and the Sunnah and the views of a number of classical Muslim scholars with respect to the unity of mankind and its implications for integration of the world economy through increased specialization and division of labor and removal of restrictions on the free flow of goods, services, labor and capital. It then discusses the extent to which these teachings and views fit within the framework of the new Global Economy. It argues that the philosophy ingrained in Islamic teachings and the 'writings of Muslim scholars consider the promotion of justice to be indispensable for achieving the desired integration of the world economy. The paradigm of the New Global Economy. unfortunately, lacks this commitment to justice. Hence the resistance to globalization. 'the author argues that Muslim countries should, nevertheless, support globalization, but should simultaneously struggle for the injection of justice in its paradigm. This will. however. not be sufficient by itself. They should also strive for introducing greater justice in their own economies and also adopt a number of measures that would help them meet successfully the challenges of globalization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • world Economy
  • Justice
  • Islam

منابع

1- ابو یوسف، یعقوب ابن ابراهیم، کتاب الخراج، قاهره: المطبعه السلفیه، چ دوم، 1352

2- الدمشقى جعفر، الاشارة الى محاسن التجارة، ویراسته البشرى الشورباجى، قاهره: مکتبه الکلیة الازهر 1967

3- ابن خلدون، عبدالرحمن، مقدمه، قاهره: المکتبة التجاریه الکبرى، بى تا

4- ابن تیمیة، معجحم الفتاوى، شیخ الاسلام احمد بن تیمیة، ویراسته عبدالرحمن العاصمى، ریاض، مطبعة الریاض، چ اول، 63 - 1961

5- ــــــــــ ، منهاج السنة النبویه، ویراسته، م. رشید سلیم، ریاض، دانشگاه اسلام امام محمد 1986

6- ماوردى، ابوالحسن، العلى، ادب الدنیا والدین، ویراسته مصطفى سقا، قاهره: مصطفى البابى الحلبى 1955

7- مسلم، امام ابوالحسین مسلم ابن الحجج النیشابورى، صحیح مسلم، ویراسته محمد فؤاد عبدالبابى، قاهره، عیسى البابى الحلبى 1955

8- سرخسى، شمس الدین، المبسوط، بیروت: دار المعرفه، بى تا

 

 

9- Aghion, Phillippe and Jeffrey Williamson (1998), Growth, Inequality and Globalization, Gambridge University Press.

10- Anderson, Bob and Paul Brenton(1998), "The Dollar, Trade, and Techonology, and Inequality in the USA", National Institue, Economic Review, October,PP. 78-86.

11- Chapra, M.Umer (1985), Towards a Just Monetary System, Leicester, UK: The Islamic Foundation.

12- __________ (2000), The Future of Economics: An Islamic Perspective, Leicester, UK: The Islamic Foundation.

13- Cline, William R. (1997), Trade and Income Distribution, washington, DC: Institue of International Economics.

14- De Smogyi, Joseph N. (1965), "Economic Theory in classical Arabic literature "in Islamic Studies, Delhi, January, PP. 1-6.

15- Economist, The (9 June 2001), "Special Report on Agricaltural Trade", PP. 81-3.

16- Economist, The (11 November 2000), "The Trade Agenda", pp. 109-112.

17- Groenewegen,Peter (1967), "Division of Labour" in the new palgrave Dictionary of Economics, London: Macmillan, Vol. 1, PP. 901-905.

18- IMF (9 October 2000), Survey.

19- Islahi, A. Azim (1996), History of Economic Thought in Islam,

20- Aligarh, India: Department of Economics, Aligarh Muslim University.

21- Islamic Development Bank (1997), Proceedings of the Seminar on Accession to the WTO and Implementation of the Uruguay .

22- Round Agreements, held in Jeddah on 7-10 June 1997, Jeddah: IDB.

23- Issawi, Charles (1950), An Arab Philophy of History: Selections from the prolegomena of Ibn Khaldun of Tunis (1332-1406, London: Jhon Murray.

24- Kramer J.H. (1952), "Geography and Commerce" in Thomas Arnold and Alfred Gindllaume, Legacy of Islam, London: Oxford University press.

25- Matsuz, Steven and David Tarr (1998) Adjusting to Trade Policy Reform, Washington, DC: world Bank.

26- Mirakhor, Abbas (1987), "Muslim scholars and the History of Economics: A need for consideration", The American Journal of Islamic social sciences, December, PP. 245-76.

27- Rosenthal franz (1967), The Muqaddimah: An Intsoduction to History, london: Routledge and kegan paul, Istedition 1958, 2 nd edition 1967, 3 volumes.

28- Sachs, Jeffrey (2001), "Ater Genoa", Financial Times, 24 July, P. 15.

29- Siddiqi, M. Nejatullah (1992), "History of Islamic of Islamic Economic Thought" in Ausaf Ahmad and K.R. Awan (ed.), Lectures in Islamic Economies, Jeddah: IRTI / IDB.

30- Spengler, Joseph (1964), "Economic Thought in Islam: Ibn Khaldun", Comparative studies in society and History, April pp.268-306.

31- Udovitch, Abraham (1970), Partnership and profit in Medieval Islam , Princeton, NS: Princeton University press.

32- UNDP (United Nations Development Program) (1999), Human Development Report, New york: Oxford university press.

33- World bank (1999/2000), world development report, washington DC: The world Banks.